Over BBZ

Over BBZ

Al meer dan honderd jaar zet de Bond van Boerderijzuivelbereiders (BBZ) zich in voor boerderijzuivelbereiders in Nederland. Samen met hen werken we aan de kwaliteit, innovatie en zichtbaarheid van boerderijzuivel. Ons werk laat zich onderverdelen in vijf kerntaken, waar we graag meer over vertellen.

1. Belangenbehartiging

We ondersteunen en versterken boerderijzuivelbereiders en komen op voor hun belangen. Hiervoor hebben we regelmatig overleg met (semi)overheden, politieke instanties en het bedrijfsleven, zowel nationaal als internationaal. Om te werken aan een gunstig ondernemersklimaat zijn we daarnaast continu in gesprek met kaasverkooppunten en kaashandelaren. Ook is er de noteringscommissie, die maandelijks de kaasprijzen indexeren, wat zorgt voor transparantie en stabiliteit in de markt.

Jaarlijks worden bijeenkomsten, keuringen en inspiratiedagen georganiseerd, waarmee kennisdeling en innovatie binnen de sector worden gestimuleerd. Ook participeren we in het EU-netwerk van boerderijzuivelbedrijven en FACE, het Europese samenwerkingsverband voor de sector. Een specifiek initiatief is de afzetregeling voor ‘kaaswei’, waarin de BBZ samenwerkt met GMP+ om duurzaamheid en efficiëntie bij leden te bevorderen.

Met deze brede inzet zorgt de BBZ ervoor dat boerderijzuivelbereiders ook in de toekomst een sterke positie behouden.

2. Kennisdeling

Vakkennis speelt een centrale rol in het ondersteunen van onze leden bij het produceren van hoogwaardige boerderijzuivelproducten en het versterken van hun marktpositie. Met kennisdeling focussen we op kwaliteitsverbetering, innovatie en inspiratie. Dat doen we op verschillende manieren:

  • Inspireren en informeren. We informeren, inspireren en motiveren onze leden om nieuwe, innovatieve producten te ontwikkelen en continu aan kwaliteitsverbetering te blijven werken.
  • Educatie. De BBZ werkt nauw samen met de Zuivelacademie. Daarnaast zijn we samensteller en eigenaar van het Handboek Hygiënecode dat in 2025 volledig vernieuwd wordt.
  • Vakinformatie en publicaties. We geven zes keer per jaar het vakblad Boer en Zuivel uit, waarin we artikelen over vakkennis, duurzaamheid, ondernemerschap en marketing delen. Daarnaast is er de maandelijkse e-mailnieuwsbrief, waarin ook actuele kaasnoteringen staan. Alle vakinformatie is daarnaast te vinden via een online ledenportaal.
  • Marketing en productverbetering. We informeren leden over marktveranderingen en helpen hen bij het verbeteren van zowel hun marketingstrategieën als hun producten.
  • Boekpublicaties. De BBZ heeft het volgende boek uitgegeven:
    Rondom Boerenkaas, gericht op de bereiding van boerenkaas.

Hiermee zorgen wij ervoor dat leden de kennis en tools hebben om succesvol te blijven in een veranderende markt en de hoogste kwaliteit boerderijzuivelproducten te blijven produceren.

3. Merkbewaking

We zijn eigenaar en bewaker van verschillende merken. De bescherming hiervan is belangrijk voor het waarborgen van de kwaliteit en authenticiteit van boerderijzuivelproducten. Deze namen en logo’s zijn daarom gedeponeerd en beschermd in de Benelux, bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE):

  • Boerenkaas. De naam en het logo zijn opgenomen in het merkenregister van de Benelux en hebben dankzij de BBZ Europese bescherming via het GTS-keurmerk (Gegarandeerde Traditionele Specialiteit). Dit keurmerk mag alleen worden gebruikt onder strikte voorwaarden die betrekking hebben op de traditionele bereiding van boerenkaas.
  • Kaas van de Boerderij. Ook deze naam en het bijbehorende logo zijn gedeponeerd in het merkenregister van de Benelux. Het gebruik is gebonden aan strikte voorwaarden die specifiek gelden voor het bereiden van kaas van de boerderij.
  • Echte Boerderijzuivel. Dit overkoepelende merk, ook beschermd in het Benelux-register, omvat alle boerderijproducten zoals kaas, vla, kwark en hangop. Het logo en de naam mogen alleen worden gebruikt als aan strenge voorwaarden wordt voldaan, wat de authenticiteit van boerderijzuivelproducten garandeert.

4. Keuringen

Het organiseren van keuringen is voor de BBZ een belangrijk onderdeel van de promotie en kwaliteitsbewaking van boerderijzuivel, met als hoogtepunt de jaarlijkse Cum Laude Awards. We organiseren de grootste zuivel- en kaaskeuring van Nederland elk voorjaar en bieden hiermee boerderijzuivelbereiders de kans om elkaar uit te dagen en te strijden voor de felbegeerde Den Besten Cum Laude Award – een grote gouden melkbus in de categorieën kaas en zuivel.

De keuring trekt veel media-aandacht, mede dankzij onze grote landelijke campagne bij verkooppunten. De wedstrijd stimuleert daarnaast de kwaliteit van boerderijzuivelproducten, doordat deelnemers elkaar inspireren en aansporen om de allerbeste producten van het land te maken. Dit houdt het niveau van de zuivel- en kaasproducten buitengewoon hoog.

5. Promotie en marketing

Het informeren van zowel het bedrijfsleven (kaasverkooppunten en kaashandel) als de consument staat centraal in de activiteiten rondom boerderijzuivel. Voor consumenten is in 2024 een vernieuwde website gelanceerd: www.boerderijzuivel.nl. Met hierop uitgebreide informatie over boerderijzuivelproducten, hun bereiding en een overzicht van alle verkooppunten, verrijkt met mooie teksten, recepten, foto’s en video’s. Daarnaast ontvangen consumenten die dat willen zes keer per jaar een inspirerende e-mailnieuwsbrief en is er volop zichtbaarheid voor de BBZ via sociale media. Ook nemen we elk jaar deel aan drie grote campagnes:

  • Echte Graskaas: met aandacht voor graskaas en andere boerderijproducten. Meer informatie is te vinden op echtegraskaas.nl.
    Cum Laude Awards: een campagne rondom prijswinnende zuivel en kazen. Tijdens deze jaarlijkse keuring in het voorjaar is er veel media-aandacht, en de winnende producten worden breed gepromoot bij verkooppunten.
    Oktober Maand van de Boerderijzuivel: de maand waarin verkooppunten extra aandacht besteden aan boerderijproducten, perfect passend bij de sfeer van de ‘donkere dagen’.

Hiermee vergroten we niet alleen de zichtbaarheid van boerderijzuivel, maar versterken we ook de verbinding tussen de ondernemende boer en zijn afnemers. 

Het bestuur

Het bestuur bestaat uit leden van de BBZ. De bestuursleden leveren een actieve bijdrage aan de bond en zetten zich in voor de boerderijzuivelbereiders in Nederland.

Cees Slob
Bestuursvoorzitter
voorzitter@boerderijzuivel.nl

Margret Blaauboer
Secretariaat
secretariaat@boerderijzuivel.nl

Jeantine van Dusseldorp
Penningmeester
penningmeester@boerderijzuivel.nl

Marije van der Poel
Bestuurslid
m.vanderpoel@boerderijzuivel.nl

Willem van der Schans
Bestuurslid
w.vanderschans@boerderijzuivel.nl